Klart i dag: Viktor Fasth lämnar Tingsryd

 
VM-målvakten förlänger inte kontraktet: ”Han är intresserad av elitserien”

Hockeyallsvenskans kanske hetaste spelare lämnar nu Tingsryd.

I dag går kontraktet ut för VM-målvakten Viktor Fasth, 30, och han väljer att inte förlänga det – i första hand på grund av en skada.

– Jag har haft problem med en höft och ljumske så vi valde att inte förlänga kontraktet i det här läget, säger han till hockeysverige.se.

 

Viktor Fasth, Tre Kronor-keeper i VM i våras, är en av höstens tyngsta lockoutspelare (tillhör sedan i somras Anaheim) i svensk hockey. Han har gjort tolv matcher för Tingsryd och har imponerande 94 i räddningsprocent (och bara 1,68 mål i snitt insläppta).

I går fanns han inte på isen när Asplöven slog Taif (5–4) och i dag går korttidskontraktet med den småländska klubben ut.

Är skadad

Det kommer inte förlängas, i alla fall inte just nu.

– Det stämmer. Eftersom mitt kontrakt med Tingsryd gick ut samtidigt som jag har haft problem med en höft och ljumske så valde vi att inte förlänga kontraktet i det här läget, säger Viktor Fasth till hockeysverige.se.

Han säger också:

– I första hand ska jag nu se till att bli bra och fräsch igen. Jag ska träffa en läkare och efter det så får vi se vad som händer. Jag har inte kunnat spela de två senaste matcherna med Tingsryd på grund av problemen i höften och ska jag kunna vara fullt återställd om NHL drar igång snart så måste jag se till att bli helt frisk.

”Finns ju ingen öppning...”

Agenten Patrik Aronsson jobbar nu, när Fasth blir fullt frisk, för att hitta en ny klubb. Han utesluter inte att det ändå blir Taif ändå.

– Avtalet går ut i dag, men det kan absolut bli en förlängning, säger han till Sportbladet.

Elitserien?

– Klart han är intresserad. Men i dagsläget finns det ju ingen öppning där, säger Aronsson.

Han lägger till:

– Men skulle någon öppna dörren är han självklart intresserad.

Fasth har tidigare spelat med två klubbar som i dag finns i elitserien: Växjö och AIK.

Utlandet, då?

– Han har ett haft ett konkret anbud, som vi sagt nej till.

 

Källa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback